با فرارسیدن ایام ماه محرم و عزاداری شیعیان در سوگ سید و سالار شهیدان، هیأتها و تکیههای متعددی در جای جای ایران اسلامی برپا میشود که گویای عشق، ارادت و عزای حضرت اباعبدالله الحسین میباشد.
از این رو برخی آسیبها ممکن است قداست و شأن صحیح عزاداری را مورد تعرض قرار دهد.
به گزارش سرویس فرهنگی پایگاه خبری راه مبین، هر ساله در ایام سوگواری حضرت اباعبدالله الحسین(ع) هیئات و تکایای متعددی در سطح شهر برپا میگردد که پذیرای عاشقان و ارادتمندان به خاندان عصمت و طهارت بوده و عزای حسین(ع) در این اماکن برگزار میگردد.
اما آسیبهایی این عزاداری خالصانه شیعیان و عاشقان حضرت را تهدید میکند که یکی از این آسیبها برپایی هیأتهای متعدد در فواصل کوتاه و یا بعضأ در کنار هم میباشد.
کثرت و تعدد هیأتهای کوچک در کنار هم
در سالهای اخیر افزایش تعداد تکایا و هیأتهای مذهبی در ایام ماه محرم و بعضاً مدیریت سلیقهای باعث شده تا بجای تشکیل و برپایی یک هیأت واحد، بزرگ و منسجم، هیأتهای متعدد در کنار هم برپا گردد.
این در حالیست که تجمعات بزرگ میتواند قدرت و عظمت شیعیان در چشم دشمنان اسلام و ایران را به نمایش بگذارد که به عنوان نمونه میتوان به تجمع بزرگ حسینیه اعظم زنجان اشاره کرد که چشم هر بیننده ای را به مجد و عظمت شیعیان عزادار خیره میکند.
بروز حاکمیت نگرشهای جناحی در مساجد و هیئت های مذهبی
بدیهی است وجود نگرشهای جناحی در بین مردم امری طبیعی بوده و هست و نمی توان این واقعیت را کتمان نمود ، اتفاقا این تشدّد نظرات همواره منجر به رشد و بالندگی جامعه گردیده ، لکن بروز و تحمیل نگرش یک سویه دراکثر مساجد جذب ، حداکثری را تحت الشعاع خود قرار داده است .
فراموش نکنیم که قبلأ این خصیصه چهره ای آشکار به خود گرفت فلذا جماعتی که یا در مخالفت با جناحی شدن مساجد و یا عدم پذیرش دیدگاه جناح حاکم در آن مسجد مخالفت داشتند ، به صورت گروهی و یا رفته رفته اقدام به ترک مساجد نمودند، اگر چه تعدادی از این نیروهای ارزشی در قالب هیئت های مذهبی تشکل یافتند ، امّا متاسفانه عدّه ای هم حتّی جذب هیئتها نشدند و عطای فعالیت های فرهنگی اجتماعی را به لقایش بخشیدند .
مع الاسف امروزه جمعی با همان نگاه ( بهره برداری جناحی ) سعی در تحمیل فضایی یک سویه در برخی هیئتهای مذهبیِ فعال دارند ، دارندگان این تفکر به علت عدم شناخت کافی از فلسفه ی تشکیل هیئتهای مذهبی دانسته یا ندانسته همان راهی را می روند که آرزوی دیرین دشمنان دین و ملّت است .
تکرار تجربه ای ناموفق نمی تواند دلیل بر هوشمندی طراحان این قبیل جریانات باشد (اگر چه صاحبان این تفکر را چند صباحی به نان و نوایی برساند) و خلاصه بوی صداقت از این گونه رفتارها استشمام نمی شود چرا که اگر داعیه ی خدمت به دستگاه اهل بیت ( علیهم السلام ) مد نظر است ، در شرایطی که تشکیل تجمعات غیر اخلاقی ، ایجاد کلیساهای خانگی ، ترویج مکتب ایرانی به جای مکتب اسلامی ، وجود بسیاری از جلساتی که با عنوان هیئت های عزاداری همه گونه انحراف به خورد اذهان پاک جوانان می دهند ، الاّ شناخت معرفتیِ فرهنگ عاشورا ، می بایست در دستور کار قرار گیرد ، نه هیأتهایی که بدون هیچ چشم داشتی صرفا به خاطر عشق به اهل بیت نبی گرامی اسلام و انقلابی که بر پایه ی حاکمیّت ولایت فقیه که به گفته امام راحل استمرار حرکت انبیاست استوار است و به خدمت گذاری مشغولند مورد هجمه واقع شود و صد البته تن دادن به این قبیل نگرشهای احساسی حاصلی جز تفرقه و تاراندن جوانان از هیئت ها و گسیل آنان به دامن نااهلان در پی نخواهد داشت .
شهرداری و مساعدت به هیئت ها
از دیگر مواردی که باید همواره به عنوان تهدید برشمرد ضعف و یا فقدان بودجه کافی در اداره هیئت هاست و به همین جهت است که شهرداری در کنار کمک به مساجد و حسینیه ها ، کمک به هیئتها را نیز در دستور کارخود قرار داده است ، با نگاهی خوشبینانه ، این حرکت وقتی ارزشمند ارزیابی می گردد که مایحتاج واقعی در هیئت ها توزیع گردد نه آن اقلام تکراری که همه ساله در نمایشگاه عطر سیب با ارائه ی کارتهای هوشمند توزیع می شود وعمدتا مسئولین هیئت ها چاره ای جز دریافت آقلام غیر ضرور، بعضا نامرغوب و بنجل ندارند ، البته نباید همکاری ها ، حمایت ها و نقش مثبت شهرداری را به خصوص در شش سال اخیر از نظر دور داشت، ( گر چه پیشتر نیز حمایت شهرداری از هیئت ها (مساجد و مدارس ) بمنظور بهره برداری جناحی صورت می گرفت !)
آفات رو به تزاید در هیئت ها
برخی از افراد با چهره بزک کرده و حالات بسیار بد بدحجابی ظاهر می شوند و در مسیر دسته های عزاداری قرار می گیرند/متأسفانه دیده می شد، در حاشیه این مراسم، شمار بسیاری از افراد با زنندگی و زشت ترین حالات ظاهری در انظار مردم و محافل عزاداری حاضر شدند که عزاداران حسینی را عزادارتر می کردند.
از مواردی که در برخی از هیئت ها منجر به اعتراض مراجع عالیقدر گردیده می توان به اختصار به موارد زیر اشاره کرد :
- تکثیر و نصب تمثالهای غیر واقعی از اهل بیت ( علیهم السلام )
- خواندن نوحه و اشعار غیر واقع بمنظور تشدید احساسات عزاداران
علامه شهید مرتضی مطهري در کتاب «تحريف هاي عاشورا » می فرمایند : بايد بر اين تحريف هاي تاريخ کربلا گريست.»
«آنچه که من (مطهري) مي گويم همان هايي است که مرحوم حاجي نوري هم از آنها ناله کرده است حتي صريحا اين مرد بزرگ مي گويد امروز بايد عزاي حسين راگرفت اما براي حسين در عصر ما يک عزاي جدي است که درگذشته نبوده است و آن هم اين دروغ هايي است که درباره حادثه کربلا گفته مي شود هيچ کس جلوي اين دروغ ها را نمي گيرد و به اين مصيبت حسين بن علي (ع) بايد گريست.»
- استفاده از آلات موسیقی در دستجات عزاداری
- خواندن مرثیه با وزن و آهنگ های غنا ( حتّی کوچه بازاری دوره ی ستم شاهی )
- ارائه ی سبک های موسیقی پاپ و … به جای عزاداری سنتی
- استفاده از علامتها با نصب در مقابل خیمه و محل تشکیل هیئتها و به حرکت درآوردن پیشاپیش در دسته جات عزاداری
- قمه زنی
- عدم اشراف و حضور روحانیت متعهد ( در برخی از هیئتهای عزاداری در ماه محرم به برخی دلایل حتّی در حدّ سخنران هم از حضرات بهره مند نمی شوند )
- به وجود آمدن طبقه ی جدیدی از مداحان که از اطلاعات کافی در این زمینه برخوردار نبوده و از این رهگذر به نان و نوایی هم رسیده اند هم مزید بر علّت گردیده است !
دانلود مستند آسیبهای عزاداری قسمت اول
دانلود مستند آسیبهای عزاداری قسمت دوم
دانلود مستند آسیبهای عزاداری قسمت سوم
دانلود مستند آسیبهای عزاداری قسمت چهارم