به گزارش بیت الزهرا(س) تیم محتوایی سایت بیت الزهرا سلام الله علیها سلسله مطالبی را با استفاده از کتاب بیت الاحزان شیخ عباس قمی که شیخ ،خود از منابع معتبری همچون ارشاد مرحوم مفید و... استفاده نموده است؛برای تان آماده کرده تا با هم نگاهی به گوشه ای از جریان سقیفه در ایام فاطمیه داشته باشیم.بخش سوم آن را در زیر می خوانید :
"گوشه ای از جریان سقیفه"
نامه ی ابوبکر به اسامه وجواب اسامه
یکی از مطالبی که به درستی ادعای کسی که میگوید ، حق امامت امیرالمومنین (ع) غصب شد , دلالت دارد؛ نامه ی ابوبکر به اسامه بن زید است, آن وقتی که از سقیفه پایین آمد :
از بنده خدا ابوبکر خلیفه ی رسول الله (ص) به اسام بن زید:
اما بعد : به درستی که مسلمانان به من پناه آوردند و مرا خلیفه کردند و بعد از وفات رسول الله(ص) مرا امیر خود قرار دادند. . .
در ادامه ی این نامه ی طولانی میگوید :
پس وقتی نامه ی مرا خواندی,توهم گردن بنه به آنچه که مسلمانان گردن نهادند. و به "عمر بن خطاب " اجازه بده تا همراه تو نیاید چون به وجود او نیاز دارم. و به آن جهتی که رسول الله(ص) تو را فرستاد برو.
اسامه در جواب نوشت:
از اسامه بن زید غلام رسول الله,به ابوبکربن ابی قافه.
اما بعد : به تحقیق که نامه ای از طرف تو به من رسید که آخرش اول آن را نقض میکند ; در اول نامه ات یادآور شدی که تو جانشین رسول الله(ص) هستی, بعد گفتی:"به راستی که مسلمانان تو را جانشین قرار دادند و به تو پناه آوردند و تورا امیر خود قرار دادند"!!! اگر اینگونه باشدکه تو میگویی بیعتشان در مسجد رسول الله (ص) بوده نه در سقیفه بنی ساعده!
و درخواست کردی که به عمر بن خطاب اجازه دهم که همراه من نیاید چون به او احتیاج داری,هر آینه او به خودش اجازه داد قبل از اینکه به او اجازه بدهم;ومن نمیتوانم به او یا به هرکسی که رسول الله (ص) به او امر فرموده که همراه من به سمت کسی که پیامبر (ص) مرا به سوی او فرستاده بیاید,اجازه بدهم. و کار تو در نیامدنت و کار عمر در نیامدنش یکی است و بین تو و او فرقی نیست. و کسی که بعد از وفات رسول الله(ص)از او سرپیچی کرده به منزله ی کسی لست که در حیات آن حضرت از او سرپیچی کرده باشد.
و به خوبی دانستی که رسول الله (ص)به تو و عمر امر فرمود که با من بیایید و رأی آن حضرت درباره شما دو نفر بهتر از رای شما برا خودتان است.و جایگاه شما بر آن حضرت مخفی نبود در حالی که مرا بر شما ولایت داد و شما را بر من ولایت نداد و سرپیچی از فرمایشات آن حضرت نفاق در سخن است که در اینجا از آن برگشتی.